Kilka lat temu na nowo rozgorzały dyskusje dotyczące przebudowy, a w wielu fragmentach właściwie budowy na nowo odcinka drogi S11, przebiegającego przez powiat ostrzeszowski. I jak to często bywa – po długich i intensywnych rozmowach, a nawet sporach – zapadła cisza. Mogłoby się wydawać, że budowa S11 przestała być ważna dla decydentów i znów przyjdzie długie lata czekać na powrót do tematu.
By upewnić się, w którym miejscu planowana inwestycja utknęła i co na S11 miedzy Ostrowem i Kępnem ma się w najbliższym czasie wydarzyć, skontaktowaliśmy się z p. Aliną Cieślak – rzecznikiem prasowym GDDKiA oraz głównym specjalistą ds. komunikacji, otrzymując odpowiedź w paru istotnych kwestiach.
*
Wiemy, że ten nasz odcinek drogi w tzw. wariancie 3, uzyskał już decyzję środowiskową (DŚU), co jeszcze potrzeba, by planowana inwestycja mogła być realizowana?
– Do ogłoszenia postępowania przetargowego konieczne jest opracowanie dokumentacji przetargowej.
Jak wygląda kwestia wykupu gruntu pod inwestycje na tym odcinku drogi?
– Wykupy nieruchomości pod pas drogowy drogi ekspresowej S11 będą realizowane po uzyskaniu decyzji Zezwalającej na Realizację Inwestycji Drogowej (ZRID). Informacje dotyczące wykupu oraz wypłaty odszkodowań umieszczone zostały na naszej stronie internetowej pod linkiem: Wypłata odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych – Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad – Portal Gov.pl (www.gov.pl)
Czy wiadomo już, ile gospodarstw (domostw) trzeba będzie wysiedlić na odcinku przebiegającym w powiecie ostrzeszowskim?
– Według posiadanych planów sytuacyjnych w powiecie ostrzeszowskim nie są planowane do wyburzenia żadne budynki mieszkalne ani gospodarcze.
Kiedy (orientacyjnie) rozpoczną się roboty budowlane i jak mają one przebiegać? Czy znany jest planowany termin ogłoszenia przetargu na realizację tego odcinka S11?
– Ogłoszenie postępowania przetargowego w systemie „Projektuj i buduj” dla odcinka S11 Ostrów Wielkopolski-Kępno planowane jest na IV kwartał br. Roboty budowlane rozpoczną się po uzyskaniu decyzji ZRID. Realizacja tego zadania ujęta jest w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Na dzisiaj termin ten nie jest zagrożony. Po zawarciu umowy z wykonawcą, będziemy mogli podać szczegóły dotyczące terminów realizacji.
Czy są w budżecie państwa zabezpieczone środki na tę inwestycję i ile ona może (orientacyjnie) kosztować?
– Posiadamy uzgodniony i zatwierdzony Program Inwestycji dla budowy tego odcinka drogi ekspresowej, wobec powyższego ma zabezpieczone środki na realizację inwestycji. Koszty inwestycji będą znane po przeprowadzonym postępowaniu przetargowym.
**
Mamy zatem jakąś jasność w temacie – najważniejsza informacja brzmi: Przebudowa S11 wciąż aktualna! Jeszcze w tym roku ma zostać rozpisany przetarg na realizację tego zadania. To powinno cieszyć osoby zmotoryzowane, bo za parę lat zdecydowanie poprawi się komfort jazdy po naszej „autostradzie”. Zresztą droga S11 przebiegać będzie na wielu odcinkach całkiem innym torem jazdy, niż obecna DK 11. Z tego wniosek, że duże fragmenty tej obecnej 11 staną się drogami lokalnymi. Można przypuszczać, że będą to drogi wojewódzkie i powiatowe.
Już wcześniej, po długich debatach wybrano do realizacji tzw. 3 wariant (na mapce kolor fioletowy). Przypomnijmy zatem przebieg S11 w tym właśnie wariancie:
Początek projektowanego przebiegu wariantu 3 drogi ekspresowej S11 zlokalizowany jest pomiędzy istniejącym rondem a przejściem górnym dla zwierząt na końcu obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego. W miejscu istniejącego ronda przewidziano budowę pierwszego z sześciu węzłów planowanych na trasie omawianego wariantu – będzie to węzeł Przygodzice. Następnie trasa przebiegać będzie w kierunku południowym i południowo-wschodnim, przez teren leśny, omijając miejscowość Antonin po stronie wschodniej. W dalszej części przebieg wariantu 3 zmienia się na południowo-zachodni, przekraczając tym samym istniejącą linię kolejową nr 272. Na terenie gminy Przygodzice po stronie zachodniej istniejącej linii kolejowej, tuż za miejscowością Antonin przewiduje się budowę drugiego węzła drogowego Antonin.
Tuż przed granicą administracyjną powiatów ostrowskiego i ostrzeszowskiego trasa wariantu 3 zmienia kierunek na południowy, mijając po stronie zachodniej miejscowości Niedźwiedź, Kozły oraz Bledzianów. Wariant 3 przebiega na tym odcinku głównie po terenach leśnych oraz pól uprawnych.
W rejonie miejscowości Bledzianów oraz Kozły przewidziano budowę miejsc obsługi podróżnych (MOP) po obu stronach projektowanej drogi ekspresowej S11. Dalej, za projektowanymi MOP-ami, trasa wariantu 3 przebiega w kierunku południowo-wschodnim, a następnie na około 13km (+400m) zmienia swój przebieg na kierunek południowy, przecinając drogę wojewódzką nr 444 w pobliżu Szklarki Myślniewskiej, gdzie zaprojektowano lokalizację trzeciego węzła o nazwie Ostrzeszów Północ.
W kilometrze 15 (+500m) przebieg wariantu 3 ponownie zmienia kierunek na południowo-wschodni, przecinając DW449 pomiędzy miejscowościami Bierzów i Rojów (za stawami na Zawadach). Zaprojektowany będzie tutaj czwarty węzeł drogowy Ostrzeszów Południe. Za węzłem Ostrzeszów Południe trasa wariantu 3 w dalszym ciągu przebiega w kierunku południowo-wschodnim, a następnie, na wysokości miejscowości Rogaszyce zmienia swój kierunek na południowy, biegnąc dalej równolegle do istniejącej DK11.
Podobnie jak w wariancie 1, wariant 3 projektowanej drogi ekspresowej omija po stronie wschodniej Centrum Wiedzy i Nowych Technologii w Parzynowie i po przecięciu drogi powiatowej nr 5580P włącza się łukiem poziomym w istniejącą obwodnicę Kępna. Tam na przecięciu z istniejącą DK11 zaprojektowano węzeł Kępno Północ. Następnie zrealizowana zostanie dobudowa drugiej jezdni na istniejącym odcinku obwodnicy Kępna, wraz z niezbędną przebudową węzła Baranów, celem dostosowania go do przekroju dwujezdniowego drogi ekspresowej.
***
Na papierze i na mapie „jazda” po planowanej S11 wygląda interesująco. Na to by sprawdzić, jak nasza „ekspresówka” będzie sprawować się w realu przyjdzie jeszcze parę lat poczekać. Najważniejsze, że przebudowa S11 będzie realizowana.
K. Juszczak