środa, 17 lipca 2024, 23:55

Wizyta harcerska w Wenecji

1 Maja 2024 r. Komendant 1 Szczepu ZHP Ziemi Mikstackiej im. Powstańców Wlkp wraz z Komendą zorganizował zbiórkę wyjazdową do Wenecji oraz Biskupina. W zbiórce brały udział 3 WDH ZHP im. Powstańców Wlkp z Mikstatu, 4 WDH ZHP im. Powstańców Wlkp. z Ostrzeszowa, zuchy z 1 GZ ZHP Mali Powstańcy. Zaprosiliśmy też na wyjazd harcerzy z bratniej organizacji harcerskiej ,,Azymut”, która działa na terenie Bukownicy i Marszałek.

Wenecja oddalona jest od nas prawie 200 km, ale to żaden problem, bo nasz Komendant Szczepu dh phm. Mariusz Ciechanowski posiada prawo jazdy kategorii ,,D”, więc wypożycza autobus i WITAJ PRZYGODO! Jedziemy, gdzie chcemy!

Na wyjeździe razem z harcerzami z ,,Azymutu” było nas 40 osób, więc całkiem spora gromada.

Zwiedzanie zaczęliśmy od Muzeum Kolejki Wąskotorowej w Wenecji. Tutaj można zobaczyć różne lokomotywy, do których można wejść i zobaczyć, jak pracowało się maszyniście i palaczowi, bo te ,,ciuchcie” były napędzane parą wodną i opalane węglem kamiennym lub drewnem, które palacz wrzucał do paleniska.

Oczywiście można było zobaczyć też najróżniejsze wagony i w porównaniu z obecnymi nie były wcale komfortowe, ale bardzo proste z drewnianymi ławkami do siedzenia i piecykami węglowymi do ogrzewania, ale miały swój urok i klimat.

Po zwiedzeniu skansenu kolejki poszliśmy do ruin zamku ,,Diabła Weneckiego”, który swego czasu ,,trząsł “okolicą i wszyscy bardzo się go bali. Na około ruin zamku stoją najróżniejsze machiny oblężnicze, które można zobaczyć i przeczytać, jak działały i do czego były używane. Nie mogliśmy nie skorzystać ze straganów, oferujących pamiątki, gdzie nasi najmłodsi druhowie nieźle się „dozbroili”.

Po zwiedzeniu zamku wróciliśmy do skansenu, gdzie wszyscy udali się do kawiarni na wyśmienite lody, a kadra na kawę. Jako opiekunowie oprócz dh komendanta pojechali też: drużynowy 3 WDH dh Filip Doliński oraz Naczelnik Azymutu dh Artur Ciechanowski. Z Kawiarni udaliśmy się na peron stacji, gdzie wsiedliśmy w wagony ciuchci wąskotorowej, która zawiozła nas malowniczą trasą do Biskupina.

Na miejscu czekała na nas pani przewodnik, która oprowadzała nas po atrakcjach osady biskupińskiej, jak i po pozostałych ekspozycjach. A jest naprawdę co zwiedzać i oglądać, tym bardziej, że trwa tam właśnie weekend archeologiczny. Harcerze i zuchy mogli wziąć udział w różnych warsztatach, które odbywały się w Biskupińskiej osadzie oraz zapoznać się na innych ekspozycjach z życiem mieszkańców oraz poznać zawody, które w naszych współczesnych czasach już przestały funkcjonować. Zobaczyliśmy też pokazy walk wojów z tamtego okresu. Fajnie tak na żywo ,,dotknąć i poczuć ducha ” tamtych odległych czasów.

Zbiórka choć trwała tylko jeden dzień, była bardzo fajna i dużo mogli zobaczyć nasi podopieczni.

Wielkie brawa dla naszego Komendanta Szczepu dh Mariusza oraz drużynowego dh Filipa oraz dh Artura za organizacje tak ciekawych zajęć.