Reklama

piątek, 4 października 2024, 10:45

Porady lekarskie w POZ – nowe zasady

Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy można skorzystać z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?

Bezpośrednia wizyta u lekarza (w gabinecie)
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:

  • nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy,
  • cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
  • istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
  • Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
  • masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.

Ważne: Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.

Teleporada
Korzystasz z teleporady, gdy:

  • istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
  • potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną,
  • potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną,
  • potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.

Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza?
• zalecenia
• e-zwolnienie
• e-receptę
• e-skierowanie
• zlecenie na test na koronawirusa
• sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymaga).

Termin realizowania teleporady
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:

  • nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
  • w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Jak przebiega teleporada?

  1. Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
  2. Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
  3. Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
  4. Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
  5. Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.

Więcej informacji na stronie:
https://samorzad.infor.pl/wiadomosci/5218268,Porady-lekarskie-w-POZ-nowe-zasady-od-16-marca-2021-r.html

 

Reklama
Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Ogłoszenia

ogłoszenia o pracę

Teksty płatne