Od 16 marca zmieniają się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Kiedy można skorzystać z wizyty stacjonarnej, a kiedy z teleporady?
Bezpośrednia wizyta u lekarza (w gabinecie)
Twój lekarz nie może odmówić Ci bezpośredniej wizyty, gdy:
- nie wyrażasz zgody na teleporadę – Ty lub Twój opiekun ustawowy,
- cierpisz na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy,
- istnieje podejrzenie choroby nowotworowej,
- Twoje dziecko nie ma jeszcze 6 lat,
- masz pierwszą wizytę u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, których wskazałeś w deklaracji wyboru.
Ważne: Lekarz odmawia przyjęcia Cię bezpośrednio w placówce? Zadzwoń na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłoś tę oraz inne nieprawidłowości.
Teleporada
Korzystasz z teleporady, gdy:
- istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2,
- potrzebujesz recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną,
- potrzebujesz zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne jako kontynuację poprzedniego zlecenia, a lekarz ma Twoją dokumentację medyczną,
- potrzebujesz zaświadczenia o stanie zdrowia.
Twoje dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.
Co uzyskasz przez teleporadę u swojego lekarza?
• zalecenia
• e-zwolnienie
• e-receptę
• e-skierowanie
• zlecenie na test na koronawirusa
• sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym (jeśli Twój stan zdrowia będzie tego wymaga).
Termin realizowania teleporady
Teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów:
- nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście
- w późniejszym terminie, jeśli ustalimy go w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.
Jak przebiega teleporada?
- Przed udzieleniem teleporady potwierdzenie tożsamość pacjenta. Lekarz robi to na podstawie przekazanych przez pacjenta danych lub danych wskazanych w dokumentacji medycznej czy deklaracji wyboru, okazanych przy wideoporadzie (np. dowód osobisty) albo wskazanych w Internetowym Koncie Pacjenta.
- Przeprowadzenie wywiadu z pacjentem oraz analiza jego dokumentacji medycznej.
- Udzielenie świadczenia zdrowotnego, czyli ustalenie jednostki chorobowej, oraz zlecenie właściwego postępowania medycznego.
- Ocena, czy teleporada jest wystarczająca, by rozwiązać problem zdrowotny pacjenta.
- Poinformowanie pacjenta o konieczności stacjonarnej wizyty, jeżeli problem zdrowotny uniemożliwia udzielenie świadczenia zdrowotnego w formie teleporady.
Więcej informacji na stronie:
https://samorzad.infor.pl/wiadomosci/5218268,Porady-lekarskie-w-POZ-nowe-zasady-od-16-marca-2021-r.html