» Numer 50


  »   Archiwalne numery
  »   Ogłoszenia drobne
  »   Reklama
  »   Prenumerata elektroniczna





Przygoda z Japonią w Gimnazjum nr 2 w Ostrzeszowie

    Wszystko zaczęło się na początku roku szkolnego, gdy nawiązaliśmy współpracę ze szkołą w Japonii. Chętni uczniowie z klasy 3c wzięli udział w międzynarodowym projekcie: "Das Bild der Anderen". Projekt prowadzony jest w języku niemieckim, którego uczą się uczniowie w Japonii, jak również nasi gimnazjaliści. Celem współpracy jest poznanie kultury, zwyczajów i życia w innych krajach, a przede wszystkim motywowanie młodzieży do nauki języka niemieckiego. Tego typu działania pokazują, że warto w dzisiejszych czasach uczyć się języków obcych i informatyki, gdyż odległe, egzotyczne kraje dzięki rozwojowi techniki stają się coraz bliższe.
    Współpraca rozpoczęła się od prezentacji grupy polskiej i japońskiej, przedstawienia się i opisu własnych zainteresowań.


    Pierwszym naszym zadaniem było ułożenie quizu o Polsce, który rozwiązywali japońscy koledzy. Również nam przyszło zmierzyć się z trudnymi pytaniami dotyczącymi Japonii.
    Aby bliżej poznać codzienne życie w obu krajach, grupy opracowały wspólnie ankietę, którą następnie przeprowadziły wśród rówieśników swojej szkoły.
    Ponadto uczniowie opisywali swój dzień powszedni, mieszkanie i pokój. Do opisów załączali zdjęcia. Na podstawie przeprowadzonej ankiety oraz opracowanych artykułów porównaliśmy codzienne życie młodych ludzi w obu krajach, potwierdzaliśmy lub obalaliśmy znane nam stereotypy.
    Chcąc przekazać jak najwięcej informacji o naszej szkole i mieście, ruszyliśmy w teren z aparatem, wykonując mnóstwo zdjęć i przekazując je wraz z opisem naszym kolegom z Japonii. Wszystko to umieściliśmy na stronach internetowych. Tam również znajdowaliśmy podobne informacje od grupy japońskiej.
    Kolejnym zadaniem był opis ciekawego lub ulubionego miejsca w Polsce. W ten sposób nasi japońscy koledzy mogli przeczytać informacje i obejrzeć ciekawe, naszym zdaniem, miejsca w Polsce, m.in. Kraków, zamek w Malborku czy Wieliczkę, jak również najpiękniejsze polskie góry - Tatry. Dzięki temu zadaniu poznaliśmy interesujące miejsca w Japonii np. Górę Fuji, świątynię Itsukoshima, zbudowaną na palach stojących w wodzie, podziwialiśmy wspaniałą japońską architekturę.
    Punktem kulminacyjnym naszej współpracy było jednak dotknięcie, poczucie i posmakowanie Japonii. Otrzymaliśmy bowiem paczkę z tego egzotycznego kraju z przeróżnymi smakołykami. Właściwie niewiele mówiły nam do tej pory nazwy takie jak: UMEBOSHI, YOKAN, zupa MISO, WATA-AME, SAKI-IKA. Mieliśmy okazję spróbować tych przysmaków i stwierdzić, iż są tak egzotyczne jak kraj, z którego pochodzą. Zgodnie z japońską tradycją używaliśmy do jedzenia pałeczek, które otrzymaliśmy wraz z instrukcją obsługi od naszych przyjaciół z kraju kwitnącej wiśni. Podczas degustacji słuchaliśmy tradycyjnej japońskiej muzyki.
    Również uczniowie naszej szkoły przygotowali paczkę z polskimi słodyczami i wysłali do Japonii. Podarowaliśmy im również małe słoniki z porcelany, które według naszej "uczniowskiej tradycji" przynoszą szczęście na egzaminie. A ponieważ w Japonii niedługo kończy się rok szkolny i uczniów czekają trudne egzaminy, każdy otrzymał małego słonika z porcelany.
    Nasza przygoda z Japonią dostarczyła nam ogromnych wrażeń. Mimo iż nie ruszaliśmy się z miasta, mieliśmy okazję poznać odległy, interesujący kraj. Internet daje dziś ogromne możliwości. Warto to wykorzystać! Może uda nam się kiedyś odwiedzić naszych nowych przyjaciół. A może oni odwiedzą nas ...
    Wszystkie wspólne prace, artykuły i zdjęcia opublikowaliśmy w Internecie pod adresem: http://daf.eduprojects.net/daf6/

Gabriela Kuchta
nauczycielka j. niemieckiego
organizator projektu


    I jeszcze mała anegdota: Gdy wysyłaliśmy paczkę, pani na poczcie powiedziała nam, że choć pracuje tutaj już 19 lat, to jeszcze nigdy nie wysyłała paczki do Japonii.

A co na to młodzież?
    Projekt ten pomógł nam bliżej poznać obyczaje Japonii. To bardzo ciekawy kraj. Dzięki rozmowom z japońskimi uczniami mogliśmy doskonalić się w j. niemieckim. Wspólnie z japońską młodzieżą rozmawialiśmy na wiele ciekawych tematów. Bardzo się cieszę, że nasza pani wpadła na tak interesujący pomysł. Uważam, że pomysł wysłania paczek był również świetny. Słodycze z Japonii bardzo różniły się od naszych.

Kinga Małolepsza


    Korespondencja z młodzieżą japońską okazała się bardzo interesująca. Rozmowy z nimi uzupełniły naszą wiedzę o wiele nowych informacji. W znacznym stopniu udoskonaliliśmy umiejętności językowe, gdyż rozmowy były prowadzone po niemiecku. Jednak najbardziej podobał mi się pomysł wysłania do Japonii paczki z polskimi słodyczami. Kiedy dotarła do nas przesyłka z Japonii, bardzo się ucieszyliśmy. To była niesamowita niespodzianka. Wielu rzeczy nie znaliśmy, wszystko próbowaliśmy z małym dystansem, z obawą. Mnie najbardziej podobały się pałeczki. Gorąco zachęcam do poznawania innych krajów.

Justyna Śmiatacz


    Jestem bardzo zadowolona z korespondowania z kolegami i koleżankami z Japonii. Jest to państwo, w którym jest zupełnie inaczej niż w Polsce. Dzięki temu projektowi mogliśmy poznać życie młodzieży w naszym wieku mieszkającej w bardzo odległym kraju. Jest to dla mnie wspaniała zabawa i przeżycie, bo jeszcze nigdy nie miałam okazji porozmawiać z japońską młodzieżą. Każdy z nas po cichutku marzy o tym, aby się zobaczyć z naszymi znajomymi, chociaż bardzo dobrze wiemy, że jest to trudne. Jestem naprawdę zadowolona z tej współpracy. Jest to superpomysł, który zawdzięczamy naszej pani od języka niemieckiego.

Agnieszka Szczypkowska


1994 - 2007 © Borkow