» Numer 31


  »   Archiwalne numery
  »   Ogłoszenia drobne
  »   Reklama
  »   Prenumerata elektroniczna





"TANIE" RAJDOWANIE

Wojciech Szczepański
Urodzony: 28.03.1980
Zamieszkały: Ostrzeszów
Wykształcenie: student (PWr, Wydz. Architektury)
Pierwszy KJS: grudzień 2002 (Automobilklub Wrocławski)
Hobby: rajdy, tenis, narty, żeglarstwo, gitara
Rajdowy idol: Sobiesław Zasada, Krzysztof Hołowczyc
Rajdowe marzenie: starty w PPZM
Samochód marzeń
(rajdowy): na początek A-grupowy Fiat SC
(prywatny): Mitsubishi Lancer Evo (ze stacją benzynową:)

Kacper Szczuka
Urodzony: 26.06.1980
Zamieszkały: Wrocław
Wykształcenie: student (PWr, Wydz. Architektury)
Pierwszy KJS: grudzień 2002 (Automobilklub Wrocławski)
Hobby: rajdy, rowery, narty, architektura i budownictwo
Rajdowy idol: Leszek Kuzaj, Carlos Sainz
Rajdowe marzenie: udział w mistrzostwach świata
Samochód marzeń
(rajdowy): Subaru Impreza
(prywatny): Subaru Impreza

    Rajdy to sport kosztowny, wie to każdy, kto choć raz próbował się ścigać. Jak wo­bec tego zacząć swoją przygodę z rajdami? Poniekąd jest na to rada... Dla wielkich miłośników i fanatyków tego sportu z ma­łym budżetem, pozostaje ujarzmienie "potwora", jakim jest "Fiat 126p". Popularny "maluch" wciąż cieszy się powodzeniem wśród młodych adeptów rajdowego rze­miosła. Można go łatwo i w miarę tanio przygotować do startów w KJS-ach (Kon­kursowa Jazda Samochodem). Niewielkie rozmiary, zwrotność, a przede wszystkim specyfika prób typu KJS nie stawia go na przegranej pozycji w konfrontacji z moc­niejszymi samochodami. Co więcej, mała moc silnika może stanowić w niektórych przypadkach dodatkowy atut, a napęd na tylną oś dostarczyć wiele radości!



    Przygotowanie samochodu to temat - rzeka. Można to zrobić samemu, choć każdy głosi inną teorię i zaklina się, że jego pomysł jest najlepszy. Najbezpieczniej jest więc zlecić dokonanie przeróbek profesjonalnej firmie tuningowej. Wtedy to, w zależności od stopnia posiadanych funduszy, zmieniamy pojazd w rajdową maszynę. Wersja drogowo - KJS-owa, (którą posiadamy obecnie) odznacza się znacznymi ograniczeniami w stopniu zaawansowania przeróbek technicznych, ponieważ auto służy również do poruszania się na co dzień po drogach publicznych. Idąc dalej, można zbudować auto prawdziwie A-grupowe, montując silnik np. od "Fiata 127", krótką skrzynię biegów, ręczny hydrauliczny, zawieszenie Bilstein, hamulce tarczowe, krótkie przełożenie układu kierowniczego, system gaśniczy oraz wiele innych wspaniałych dodatków, które są jednak bardzo kosztowne. Moce rajdowych maluchów, z którymi przyszło nam się ścigać, sięgały niekiedy aż 50 KM!



    Nasz samochód został przebudowany w 2001 roku przez poprzedniego właściciela z pomocą Michała Majchera z firmy BMT Motorsport. Oszacowanie mocy w tym przypadku na ok. 35 KM (seryjnie 24 KM) wydaje mi się zbyt optymistyczne. W celu dokładnego pomiaru należałoby sprawdzić auto na hamowni. Przeróbek silnika dokonano tak, aby jego żywotność była porównywalna z seryjnym odpowiednikiem, co w zupełności mi odpowiada.
    Budując rajdowe auto w szczególności należy skupić się na zawieszeniu i sztywności karoserii. Dobry "zawias" jest ważniejszy od mocy silnika, a w połączeniu z trafnie dobranym ogumieniem może zdziałać cuda. W naszym aucie przód jest nieco za twardy, dlatego ma tendencje do wyjeżdżania na zewnątrz (podsterowność). Połączenie tego zjawiska z ogólną nadsterownością małego fiata jest dość trudne do opanowania, trzeba się do tego przyzwyczaić. Ponadto utwardzone amortyzatory "Krosno" słabo wybierają nierówności, co powoduje niebezpieczne podskakiwanie na dziurawych zakrętach. Na równych asfaltach prowadzenie jest wyśmienite, auto doskonale trzyma się drogi i "słucha" kierowcy. Kolejną ważną rzeczą jest ustawienie geometrii zawieszenia, ponieważ przede wszystkim liczy się sterowność w zakrętach.
    Seryjny układ hamulcowy na bieżąco serwisowany uważam za wystarczający do prób typu KJS. Warto jest dobrze wyregulować hamulec ręczny oraz pozbawić go zapadki.
    Najbardziej rzucającym się w oczy elementem rajdowego samochodu jest jego wnętrze. Nad naszym bezpieczeństwem czuwa wspawana klatka bezpieczeństwa, fotele kubełkowe Bimarco oraz pasy 3 pkt. Schroth. Szelkowe pasy niemalże "przylepiają" kierowcę i pilota do sportowych foteli, zapobiegają kurczowemu trzymaniu się kierownicy i zapieraniu nogami przy ostro pokonywanych zakrętach i nawrotach, których na sportowych próbach nie brakuje. Oprócz wspomnianego wyposażenia jest jeszcze parę istotnych elementów pomagających w sprawnym manewrowaniu samochodem. Generalnie, we wnętrzu jest skromnie, nie ma tapicerki oraz ogrzewania, są tylko dwa miejsca i słaba widoczność do tyłu.



    Rajdy samochodowe to sport ekscytujący. Jest pełen nieprzewidywalnych sytuacji, ale za to właśnie zawodnicy i kibice tak go kochają. Próby sprawnościowe na niektórych imprezach amatorskich typu KJS coraz bardziej przypominają prawdziwe odcinki specjalne lub nawet nimi są. Lista rajdów w sezonie jest bardzo długa, jest gdzie się ścigać, niestety trzeba dysponować odpowiednim budżetem...

    Zachęcam wszystkich kierowców ze sportowymi ambicjami do brania udziału w tego typu zawodach sportowych. Udział w KJS-ach jest pierwszym krokiem do rajdowej kariery... Chcąc w nich wystartować, wystarczy posiadać prawo jazdy oraz dysponować zupełnie seryjnym samochodem z ważnym ubezpieczeniem OC. To jest doskonały sprawdzian naszych rzeczywistych umiejętności, bezpośrednio skonfrontowanych z innymi kierowcami.

Szczepański Szczuka rally team
Samochód: polski fiat 126p BMT
rok produkcji - 1991
kolor - biały
koła
- lato: stalówki 13"x4,5" opony 155/65/13 lub 145/70/13
- zima: stalówki 12"x4" opony 135/80/12 Dębica Frigo
zawieszenie przód
- resor walcowany, 14 cm, dodane pióro
- amortyzatory utwardzane Krosno by BMT
- "koziołki" pod resor obcięte 15mm
- odbojniki skrócone 0 50%
zawieszenie tył
- sprężyny skrócone o 1 zwój, żółte
- amortyzatory utwardzane Krosno by BMT
- odbojniki skrócone o 1 kulkę
hamulce przód, tył
- cały układ w 100% wymieniony na nowy fabryczny
gaźnik - by Wiktor Mazik
głowica
- 1,5mm
- wybrana w komorze spalania
- skorygowane, powiększone kanały wylotowe
świece - Brisk Premium LR14TXS
tłumik - sport by Tekla
koło zamachowe - splanowane 50%
korbowody - lżejsze, wypolerowane
wałek rozrządu - ekonomik
nadwozie
- max odchudzone
- wzmocnienia w miejscach mocowania zawieszenia
wnętrze
- klatka bezpieczeństwa wspawana
- fotele kubełkowe Bimarco
- pasy szelkowe Schroth 3 pkt.
- przerobiona deska rozdzielcza
- mała skórzana kierownica
- brak tapicerki oraz wygłuszeń
- aluminiowe nakładki na pedały itp.

Ambitni rajdowcy poszukują sponsora

W.S.


1994 - 2007 © Borkow